niedziela, 16 lipca 2017

Spodnie wschodnie

Po pozbyciu się w zasadzie wszystkich elementów zestawu XVI wiecznego (i przeżyciu kilki początkowych miesięcy tego roku w iście koczowniczy sposób) postanowiłem podjąć nowy temat w mojej rekonstrukcji i zabrać się za odtwarzanie postaci ze wschodu. Od dawna chodził za mną temat rekonstrukcji postaci Alana, datowanej na VIII - X wiek. Teraz doszedł do tego temat rekonstrukcji Kipczaka/Kumana/Połowca z datowaniem na ok. XII/XIII wiek... tyle, że temat jest to zupełnie dla mnie nowy i zupełnie jeszcze się nie orientuję. 

Notki w tej tematyce w dużej mierze piszę dla siebie (jak w sumie większość) jako magazyn i synteza materiałów, jakie udało mi się zebrać.  Dodatkowo, muszę dodać, że równolegle realizowane dwie postacie - Alańska na wczesne średniowiecze i Kipczacka na XIII wiek chciałem zrekonstruować na zupełnie odmiennym poziomie 😉. Główny nacisk chciałbym położyć na ten późniejszy okres, a wczesnośredniowiecznego mieszkańca północnego Kaukazu rekonstruować raczej 'na lekko'. 

Jak wynika z moich obserwacji spodnie w interesującym mnie okresie większość spodni charakteryzuje się podobnym krojem: dwa prostokąty nóg zszyte z dodatkowym, kwadratowym klinem pomiędzy nogami. Czasami do spodni doszyty jest dodatkowy pas materiału w pasie. Całość wiązana na troczek w tunelu w pasie.

19848947_10214541815767533_1123042887_n.pngimage.png
Krój taki potwierdzony jest chociażby znaleziskami z Moszewaje Bałka, gdzie odnaleziono tego typu spodnie (o długości ok. za kolana):
image.png
Czy też w materiałach z Mongolskich kurhanów w Noin Uła:

Swoje spodnie skroiłem z ręcznie tkanego lnu w kolorze naturalnym. Zostały one zszyte lnianą nicią szwem za igłą, a szwy następnie zostały wykończone na okrętkę na płasko. Obecnie pozostała mi do doszycia jedynie górną taśmę z tunelem na trok i wykończenie krawędzi. Doszycie tunelu spowoduje, że spodnie te powinny sięgnąć mniej-więcej do kostek (niżej niż obecnie). Póki co spodnie te prezentują się tak:

3 komentarze:

  1. Myślę, że do tego typu spodnie idealnie pasowałyby trampki lub klapki z https://butymodne.pl/klapki-meskie-c19913.html. Mój mąż kiedyś nosił takie spodnie :) Mówi, że teraz by ich nie założył, ale sentyment pozostał i nadal ma je w szafie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sądzę, że w ogóle nie pasują i są paskudne. Odradzam zakupy w sklepie, który zatrudnia spamerów...

      Usuń